جام سرا

ساخت وبلاگ

به گزارش جام جم سرا ، مهم‌ترین راز داشتن این کمد، بیرون آوردن لباس‌هایی است که دیگر هیچ نیازی به آنها ندارید یا دیگر سنخیتی از لحاظ رنگ و جنس با دیگر لباس‌های شما ندارد. (البته تاکید می‌کنیم که بهتر است این لباس‌ها را به افرادی که به آن نیاز دارند ببخشید). با این کار با حذف گزینه‌های نامناسب پوشش، به خوشپوشی خود کمک ویژه‌ای کرده‌اید. ‌پس این کار را هر چند ماه یک بار با مرتب کردن لباس‌های کمدتان انجام دهید چرا نگهداشتن طولانی مدت لباس‌های از مد افتاده کار هوشمندانه‌ای نخواهد بود. از طرفی با این کار دیگر لازم نیست هر روز صبح کمدتان را برای پیدا کردن لباسی مناسب بیرون بریزید.

از لباس‌هایی که قرار است در کمد شما جا خوش کنند ست‌های زیبا ترتیب دهید تا در کنار هم در یک چوب رخت قرار گیرند یا لباس‌هایی که هماهنگی زیادی برای ترکیب شدن با هم دارند را با فاصله کم از هم بچینید. با این کار براحتی به چیزی که قرار است بپوشید دسترسی دارید و ست‌های پوشیدنی چشمنوازی را به سرعت به تن خواهید کرد.

کیفیت را فدای کمیت نکنید و تا می‌توانید برای خرید سراغ جنس‌های خوب بروید. با این کار شاید تعداد لباس‌های کمدتان کمتر شود، اما در عوض شما بهترین ها را خواهید داشت. از سویی دیگر به سایز، طرح، رنگ و از همه مهم‌تر راحتی لباس‌هایی که می‌خرید اهمیت بیشتری بدهید. چون در غیر این صورت هیچ گاه آن لباس را بر تن نخواهید کرد و با یک اشتباه کوچک یک لباس سال‌ها در کمدتان خاک خواهد خورد.

بهتر است به یک سبک پوشش خاص (اسپرت، کلاسیک و...) متعهد بمانید. چراکه این انتخاب باعث می‌شود تا مدت طولانی‌تری با بودجه مناسب خرید کنید و از لباس‌هایتان نگهداری کنید. به علاوه این که با اضافه کردن چند اکسسوری ساده مانند دستمال جیب، روسری و ساعت می‌توانید با همان لباس‌ها همیشه به روز ظاهر شوید.

با طبقه‌بندی جای کیف، کفش، لباس‌ها (کت، شلوار، مانتو، روسری، پالتو و کلاه) به کمدتان ظاهری زیبا و مرتب ببخشید و جایی هم برای اکسسوری‌ها (زیورآلات، عینک، دستمال گردن و جیب) باز کنید و با قرار دادن آنها در کنار لباس‌هایتان به تکمیل کمد دوست‌داشتنی خود کمک کنید.

چاردیواری

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 158 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 22:19

به گزارش جام جم آنلاین، همه بخش های لیموترش قابل استفاده است واین بدان معناست که لیمو را باید با پوستش در آبمیوه گیری انداخته تا آب آن کامل گرفته شود.

قراردادن لیمو در یخچال روش بهداشتی است که به وسیله آن قدرت درمانی آن را افزایش می دهد وبا این روش قدرت شفا دهندگی لیمو ترش به شکل چشم گیری افزایش می یابد.

منجمد کردن لیمو ترش خاصیت ضد سرطانی به آن می دهد.

لیموترش سرشار از ویتامین ث است ، اما لیمو ترش یخ زده 10 برابر بیشتر حاوی مواد معدنی روی، پتاسیم، منیزیوم، کلسیم و سه برابر حاوی ویتامینهای ای، آ و بی است.

فلاونوئیدها و لیمونات های موجود در لیمو فریزشده منبع دفاعی قدرتمندی ضد انواع تومورهای سرطانی است.

از سوی دیگر اسید سیتریک عنصری برای تمیز کردن پوست است که خانمها به خوبی با آن آشنا هستند.

بهترین روش منجمد کردن لیمو ترش:

برخی پژوهشهای علمی مهم در انگلستان، وجود حدود 22 عامل ضد سرطانی را در لیمو ثابت کرده است.

توجه به این نکته ها ضروری است:

بهتر است لیموترش پس از منجمد شدن استفاده شود زیرا با این عملیات خواص دارویی و به ویژه خاصیت ضد سرطانی آن و تقویت سیستم دفاعی بدن، 10 برابر افزایش می یابد.

لیموترش را باید خوب بشویید و تمیز و خشک کنید، سپس آن را در یخچال داخل کیسه شفافی قرار دهید تا کاملا منجمد شود.
پس از آن می توانید عصاره آن را بدون کندن پوست آن که 90 درصد حاوی ویتامین و مواد معدنی است، بگیرید.

همچنین می توان لیموترش فریز شده را مانند پنیر رنده و برای تزیین غذا از آن استفاده کرد.

منبع: شبکه العالم

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 190 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 21:12

به گزارش جام جم سرا ، ولادیمیر پتروویچ فیلاتو، جراح مشهور روس از طب پزشکی و سنتی برای درمان ضعف بینایی و کمک به بهبود آن و جلوگیری از کوری چشم استفاده کرد.

او یک دستور معجزه آسا با اثر درمانی فوق العاده به بیماران توصیه کرد.

مواد تشکیل دهنده این نوشیدنی مقوی چشم:

آب آلوئه ورا 100 گرم
گردو خرد شده 500 گرم
عسل خالص 300 گرم
آب لیمو 3-4 قاشق

روش تهیه:

ابتدا باید آب آلوئه ورا را آماده کنید برای این کار برگ هایی از بالا، پایین و وسط این گیاه بچنید و با استفاده از آب جوش سرد شده در دمای اتاق، آن ها را شست و شو دهید سپس برگ ها را به قطعاتی کوچکتر ریز ریز کنید و در لای یک توری تمیز قرار داده و فشار دهید تا آب آن خارج شود، این مایع را بین 10 تا 12 روز می توانید در یخچال نگه داری کنید.

پس از تهیه آب آلوئه ورا، بقیه مواد را در داخل این مایع ریخته و مخلوط کنید.

دستورالعمل مصرفی:

شما باید این نوشیدنی را 30 دقیقه قبل از غذا و سه بار در روز مصرف کنید استفاده از آن را تا زمانی که حس کنید بینایی شما تقویت شده و بهبود پیدا کرده ادامه دهید.

این گیاه در درمان این بیماری ها معجزه می کند

آلوئه ورا گیاه بسیار مفیدی برای سلامتی انسان است و خواص شگفت انگیزی در درمان برخی بیماری ها دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:

درمان بیماری سل
بهبود بیماری های قلبی و عروقی
درمان بیماری های کلیوی
بهبود مشکلات دستگاه گوارش
از بین بردن التهاب و سوزش اندام جنسی خانم ها

منبع: healthyfoodstar

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 159 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:41

به گزارش جام جم سرا ، بیماری آلزایمر، نوعی اختلال در عملکرد مغز به صورت پیشرونده، غیرقابل برگشت و تدریجی است که طی آن بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل رفته و به اصطلاح زوال عقل بروز می‌یابد و به عنوان شایع‌ترین شکل تخریب بافت عصبی توصیف می‌شود.

هم‌اکنون آمار جهانی دیابت بالغ بر 422 میلیون نفر (یک نفر از هر 11 نفر جمعیت بالای 20 سال) و فراوانی آن 8/8 درصد و آمار مبتلایان به دیابت در ایران بدون احتساب افرادی که بیماری آنها تشخیص داده نشده، بالغ بر پنج میلیون نفر و فراوانی آن در سنین بالای 20 سال بیش از 6/8 درصد گزارش شده است.

همچنین آمار مرگ و میر ناشی از آلزایمر در کشورمان، بالاتر و متمایز از کشور‌های منطقه و آسیا و همتراز با کشورهای آمریکای شمالی، اروپا و اقیانوسیه است و براساس شمار این مرگ‌ها، ایران در رتبه 30 جهانی قرار دارد.

با توجه به روند افزایشی ابتلا به دیابت نوع 2 به عنوان یکی از عوامل خطرساز ابتلا به آلزایمر در ایران و روند افزایشی متوسط سن در کشورمان، بیم آن می‌رود که در صورت اصلاح نشدن سبک زندگی ایرانیان، در سال‌های آینده با فاجعه افزایش بیماری آلزایمر در جامعه ایرانی مواجه شویم. به همین علت ترویج زندگی سالم و پرهیز از مصرف مواد خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی حاوی مواد نگه‌دارنده و مصرف آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و فرآورده‌های حاوی امگا 3، در پیشگیری از بروز این فاجعه در دهه‌های آینده بسیار موثر است.

البته سرمنشأ بروز بیماری‌هایی را که اغلب در گروه بیماری‌های غیرواگیر دسته‌بندی می‌شود، می‌توان در ژنتیک و محیط جست‌وجو کرد، اما درباره آلزایمر باید بدانید که کمتر از 5 درصد موارد بیماری آلزایمر، منشأ ژنتیک دارد و در بیش از 95درصد موارد، این بیماری فامیلی نبوده و در نتیجه عوامل محیطی نقش مهم‌تری در بروز آن دارد که با این حساب اصلاح سبک زندگی و کنترل دیابت در کشور، به کاهش آلزایمر و مرگ‌های ناشی از آن خواهد انجامید.

دکتر مهران حبیبی‌رضایی - دانشیار دانشگاه تهران

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 161 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:41

به گزارش جام جم سرا ، همچنین به همراه تیمش جایزه اسکار بدلکاری «SAG Award 2012» را برای فیلم جیمز باند به نام اسکای فال گرفته است.

اقدسی همین‌طور در فیلم مرگ روشنایی به کارگردانی پاول شرادر و بازی نیکولاس کیج به عنوان بدلکار و بازیگر حضور داشته است و اینها تنها بخشی از کارنامه بین‌المللی اوست.

اقدسی مردی از جهان هیجان و انرژی است که در این شماره از چاردیواری پای گفت‌وگو با او نشستیم و با جهان و سبک زندگی‌اش بیشتر آشنا شدیم.

چطور شد که وارد دنیای بدلکاری شدید؟

مربی رشته ورزشی آی‌کی‌دو بودم که یک روز اتفاقی تبلیغ بدلکاری مرحوم پیمان ابدی را دیدم. رفتم امتحان دادم و بعد از شاگردی پیمان ابدی، یک سال و نیم بعد سرمربی باشگاهش شدم و این‌طوری دنیای بدلکاری من شروع شد تا مربی بانجی جامپینگ و البته اولین مربی بانجی جامپینگ شدم و آنجا با بچه‌هایی که می‌آمدند تیم خودم را تشکیل دادم و در نهایت تیم من شکل گرفت و کار به اینجایی رسید که الان هستم.

نظر خانواده‌تان درباره این‌که بدلکاری را انتخاب کردید چه بود؟

تا یک مدت طولانی نمی‌دانستند من مشغول این رشته شده‌ام، اما بعدش که فهمیدند خب طبیعی است که هیچ خانواده‌ای موافق نیست فرزندش در رشته‌هایی فعالیت کند که می‌تواند خطرناک باشد، اما از آنجا که مرا می‌شناختند به من اجازه دادند چون با روحیاتم آشنا بودند.

آیا خانواده‌تان در مسیری که انتخاب کردید تاثیرگذار بودند؟

در انتخابش تاثیر نداشتند، اما همین که به من اجازه ‌دادند، اعتماد ‌کردند و مانعم نشدند کمک بزرگی بود و این اعتماد از کودکی وجود داشت چون من خیلی سمت این‌جور کارها می‌رفتم.

اگر صاحب فرزند شوید دوست دارید وارد رشته بدلکاری شود؟

حتما و آرزو می‌کنم که فرزندم خودش علاقه‌مند باشد که وارد بدلکاری شود، چون دوست ندارم مجبور به کاری شود و اگر خودش بدلکاری را دوست داشته باشد آن وقت من خوشحال‌‌ترین پدر دنیا می‌شوم.

آخرین فیلم‌های خارجی و ایرانی که در آنها بدلکاری کردید کدام‌ها بوده‌اند؟

آخرین فیلم خارجی که کار کردم فیلم کونگ‌فو‌یوگاست که جکی چان در آن ایفای نقش کرده و آخرین فیلم داخلی که کار کردم، فیلم آقای شهرام مکری به نام هجوم است.

بهترین کار بدلکاری که تاکنون انجام داده‌اید کدام بوده است؟

تقریبا بیشتر کارهایم را دوست دارم منتها فیلم Dying of the Light (مرگ روشنایی) که نیکولاس کیج در آن ایفای نقش کرده است را بیشتر دوست دارم.

بدلکاری چه تاثیری روی سبک زندگی‌‌تان گذاشته است؟

تقریبا همه زندگی من تحت‌الشعاع بدلکاری است و هیچ لحظه‌ای از زندگی‌ام نیست که کاری انجام دهم و مربوط به بدلکاری نباشد.

عجیب‌‌ترین کاری که کرده‌اید چه بوده؟

نمی‌دانم کارهایی که کردم عجیب بوده یا نه، ولی کش بانجی را با دست می‌گیرم می‌پرم و آن را روی زمین رها می‌کنم، با ماشین دو دور روی هوا چرخیدم که تنها 5 نفر در دنیا این کار را کرده‌اند، با ماشین 35 متر پریدم و دوتا پشتک از جلو زدم، از ارتفاع 55 متری روی تشک پریدم، از ارتفاع 15 متری روی یک تشک 3 در 2 کوچک پریدم و فکر می‌کنم همین‌ها عجیب‌‌ترین کارهایی بوده که انجام دادم.

بهترین اتفاقی که برایتان در این حرفه افتاده چه بوده؟

حضور در برنامه خندوانه بود که شد بهترین اتفاق زندگی‌ام.

سفر چه جایگاهی در زندگی‌‌تان دارد ؟و دوست دارید به کجا سفر کنید؟

عاشق سفر هستم و به محض این‌که پولی دستم بیاید سفر می‌کنم.

دلم می‌خواهد به همه جا سفر کنم چون خیلی جاها وجود دارد که دوست دارم بروم.

در ایران دوست دارم از شمال تا جنوب کشور سفر کنم چون پر از جاهای دیدنی و جذاب است.

چه ورزش‌هایی انجام می‌دهید؟

بدلکاری پر از ورزش است، ولی اسب سواری هم به‌عنوان ورزش انجام می‌دهم.

ورزش چه تاثیری می‌تواند در روحیه افراد داشته باشد؟

از قدیم گفتند عقل سالم در بدن سالم است.

وقتی ورزش می‌کنید حال خوبی دارید و وقتی حال خوبی داشته باشید در تصمیم‌گیری‌هایتان می‌توانید بهتر عمل کنید و تصمیم‌گیری درست‌تری داشته باشید.

برای شاد بودن چه کارهایی انجام می‌دهید؟

یکی از راه‌های شاد بودنم این است که دیگران را شاد کنم، چون وقتی باعث شادی و خوشحالی کسی می‌شوی حال خودت هم خوب می‌شود، این یکی از بهترین راه‌هاست برای من که شاد شوم. ما زنده‌ایم که شاد باشیم و زندگی ارزش غصه خوردن ندارد، بنابراین هرکاری برای شاد بودن از دستم بر بیاید انجام می‌دهم.

اهل مطالعه هستید؟

از نوع اینترنتی مطالعه‌ام خوب است، اما با کتاب زیاد نه. شاید آخرین کتابی که خواندم برمی‌گردد به 9 ماهه پیش.

میانه‌‌تان با فضای مجازی چطور است؟

عالی است و فضای مجازی را خیلی دوست دارم. فضای مجازی‌ای که موازی با واقعیت است و برای من زیاد مجازی نیست، چون که براساس فضای مجازی روند زندگی‌ام را انجام می‌دهم یعنی در مجازی بودنش گیر نکردم و با آن خیلی از اتفاق‌های جدید زندگی‌ام را انجام می‌دهم و می‌روم سمت کارهایی که دوست دارم.

تاثیر فضاهای مجازی را در جامعه مثبت می‌دانید یا منفی؟

بستگی دارد، فضای مجازی یک فرهنگ استفاده دارد، به طور مثال شما می‌توانید از یک وسیله نقلیه هم خوب استفاده کنید هم بد، یکی چاقو دستش می‌گیرد و با آن می‌تواند هندوانه‌ای را به زیبایی ببرد و آن را تزئین کند، اما یکی چاقو دستش می‌گیرد و با آن مرتکب جنایت می‌شود. پس بستگی به نحوه استفاده دارد.

به جوان‌ها برای استفاده درست از وقتشان چه پیشنهادی دارید؟

درست بخوابند، شب‌ها یک زمان مناسبی بخوابند و صبح‌ها زود بیدار شوند چون خیلی‌ها تا ظهر می‌خوابند و این باعث می‌شود نصف روزشان را از دست بدهند. سعی کنند هرجایی نروند و در جاهایی که برایشان مفید نیست حضور پیدا نکنند.

تلویزیون تماشا می‌کنید؟ برنامه موردعلاقه‌‌تان کدام است؟

بله، تماشا می‌کنم و برنامه موردعلاقه‌ام خندوانه است.

سقف آرزوهایتان کجاست؟

آرزوهایم سقف ندارد و می‌توانم در لحظه چندتا آرزو داشته باشم، فقط ترتیب مهم بودنشان فرق می‌کند.

دلتان می‌گیرد چه کار می‌کنید؟

بستگی به شرایطی دارد که دلم می‌گیرد، ولی اول از همه می‌روم باشگاه ورزش می‌کنم، گریه می‌کنم، آهنگ گوش می‌دهم و موتورسواری می‌کنم.

تفریح مورد علاقه‌‌تان کدام است؟

کارم تفریح مورد علاقه‌ام است که بهترین تفریحم محسوب می‌شود، همین‌طور سقوط آزاد، از هر جایی که بشود پرید، می‌پرم و این ورزشی است که برای آن هزینه می‌کنم. همین‌طور با بچه‌های تیمم وقت می‌گذرانم و به باشگاه می‌رویم چون بچه‌های تیمم بچه‌های خیلی خوبی هستند و وقت گذراندن با آنها لذتبخش است.

از چه چیزی بیشتر از همه بدتان می‌آید؟

از دروغ، نامردی و قدر‌ناشناسی آدم‌ها بیشتر از هر چیزی بدم می‌آید.

و حرف آخر...

آرزو می‌کنم بدلکاری وارد رشته‌های پودمانی دانشگاه شود، آرزو می‌کنم اجازه بدهند آن حرکت‌های مفیدی که برای بدلکاری کشورم اهمیت دارد را انجام بدهم و بگذارند یک باشگاه تخصصی بدلکاری که در خاورمیانه تک است را من در ایران بسازم، چون در حال حاضر خیلی پیشنهاد از کشور‌های خارجی دارم که بیایند پیش من و آموزش ببینند، ولی من خجالت می‌کشم بگویم در ایران باشگاهی ندارم، اما به هموطنان عزیزم می‌گویم که من باشگاهی ندارم که فعلا بتوانم آموزش بدهم و امیدوارم بدلکاری یک روز وارد جشنواره فیلم فجر شود تا بدلکارهای کشورمان بتوانند در این جشنواره جایزه بگیرند و امیدوارم یک روز از پیشکسوت‌های بدلکاری کشورمان تقدیر شود که این همه سال عمرشان را در این رشته گذاشته‌اند.

بابک نبی - چاردیواری

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 177 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:41

آنژیوگرافی، روشی بسیاردقیق برای بررسی رگ‌های کرونری قلب است. با وجود این، در موارد خاصی این روش برای تشخیص بیماری‌های قلبی لازم است. برای تشخیص بهتر وضعیت بیمار قلبی و این که آیا بیمار دچار تنگی رگ‌های قلب است، بهترین راه صحبت با بیمار و دقت در علائم اوست. پس از آن می‌توان با معاینه دقیق و نوار قلب، اطلاعات بیشتری به دست آورد. در نهایت اگر به نتیجه نرسیم و بخواهیم روش‌های سخت‌تر و البته پرریسک‌تر را به کار ببریم، آنژیوگرافی را انتخاب می‌کنیم.

برای آنژیوگرافی در محل کشاله ران یک سوراخ کوچک ایجاد می‌شود. سپس کاتتر را که لوله‌ای بلند و باریک و توخالی است، به داخل رگ می‌رانند و از آنجا به داخل قلب و رگ‌های کرونر می‌فرستند. پس از این که نوک کاتتر به داخل رگ کرونری فرستاده شد،‌ ماده حاوی ید با نام ماده حاجب، تزریق و تصویر رگ‌ها نمایان می‌شود.

نقطه قوت این روش، ایجاد تصویر مستقیم از رگ‌های قلب و تعیین درصد تنگی آنها به طور نسبتا دقیق است. حسن دوم این روش این است که در صورت وجود تنگی شدید رگ‌های کرونری در همان زمان می‌توان درمان شامل بالون زدن یا استنت‌گذاری را انجام داد.

براساس توضیح فوق در روش آنژیوگرافی،‌ درصد کمی از بیماران با تنگی‌های مختصر در همان جلسه بهبود می‌یابند ولی در مجموع این یک کار تشخیصی است. معمولا قبل از هر گونه عمل باز یا بسته روی رگ‌های کرونری ابتدا باید با آنژیوگرافی آناتومی رگ‌ها و محل دقیق تنگی را مشخص کرد. کاربرد دیگر آنژیوگرافی در بیمارانی است که مشکوک به تنگی رگ‌های کرونری هستند ولی نتیجه تست ورزش، اکوکاردیوگرافی، نوار قلب و دیگر تست‌ها تشخیص قانع‌کننده‌ای را مطرح نکرده است. روش‌های تشخیصی دیگری نیز وجود دارد.

یکی دیگر از روش‌های تشخیصی، اسکن هسته‌ای قلب است. تزریق موادی که دارای ایزوتوپ‌های ناپایدار هستند و اشعه گاما ساطع می‌کنند، یکی از راه‌های تصویربرداری از قلب است. از این روش می‌توان برای بررسی تنگی رگ‌های کرونری و یافتن مناطقی از قلب که تحت استرس دچار کمبود خون و اکسیژن می‌شوند، استفاده کرد.

بعد از تزریق موادی مثل تالیوم یا تکنزیوم ابتدا در حال استراحت، تصویر قلب بیمار به وسیله دوربین گاما مشخص می‌شود و سپس بیمار ورزش می‌کند. با حداکثر فعالیت ورزشی جریان خون قلب تا پنج برابر افزوده می‌شود. در این حال اگر یک یا چند شاخه از رگ‌های کرونر دچار تنگی باشد، به آن قسمت‌های قلب به اندازه بقیه جاها خون نمی‌رسد و تصویر آن قسمت‌ها کمرنگ‌تر خواهد بود. به این ترتیب تنگی رگ‌های قلبی مشخص خواهد شد.

دکتر رضا کریمی

‌ فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 154 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 11:15

دیابت، اصولا جزو موارد ممنوعیت کامل روزه‌داری نیست، بلکه بسته به حالات مختلف و وضعیت بیمار و صلاحدید پزشک، مجوز روزه‌داری می‌تواند برای بیمار صادر شود.

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی، فوق‌تخصص غدد، افت قند خون را از عوارض روزه‌داری برای دیابتی‌ها بویژه دیابتی‌ها با کنترل مناسب قند خون می‌داند و به جام‌جم می‌گوید: قند خون کمتر از 60 و بیشتر از 300، در روزه‌داران دیابتی به معنای قطع روزه‌داری است. احتمال بروز افت قند خون در دیابت نوع یک، سه برابر است. از آنجا که در بیماران دیابتی‌نوع یک که قند خون کنترل‌شده ندارند، احتمال بروز حملات افت و افزایش شدید قند خون بیشتر است، به این افراد روزه‌داری توصیه نمی‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید می‌کند: ضعف و بی‌حالی، تپش قلب، تعریق و سرگیجه از علائم افت قند خون است که با بروز این علائم و نشانه‌ها، قندخون باید بلافاصله با دستگاه سنجش قندخون (گلوکومتر) چک شود و چنانچه میزان قند خون، کمتر از 60 میلی‌گرم در سی‌سی باشد، فرد نباید روزه خود را ادامه دهد.

عوارض خطرناک دیابت برای روزه‌داران

افزایش شدید قند خون، از دیگر عوارض روزه برای دیابتی‌ها بویژه در مبتلایان دیابت نوع دو است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب می‌افزاید: علت بروز چنین عارضه‌ای در دیابتی ها، کاهش شدید دوز مصرف دارو یا انسولین توسط بیماران یا افزایش مصرف غذا برای جلوگیری از افت قند خون است.

وی با تاکید بر این که کتواسیدوز نیز در دیابتی‌های نوع یک با قند خون کنترل نشده شایع‌ است، خاطر نشان می‌کند: این عارضه در کنار خطر کم‌آبی و احتمال ترومبوز عروق از عوارض خطرناک روزه در دیابتی‌ها به شمار می‌رود. البته اگر زمان گرسنگی طولانی، هوا گرم و فعالیت بدنی و تعریق شدید باشد، عارضه کم‌آبی بیشتر بروز می‌کند که از علائم و نشانه‌های آن سرگیجه، افت فشار خون، سنکوپ و زمین خوردن است.

مصرف داروهای کنترل قند

روزه‌داران با تجویز پزشک باید مصرف دارو را ادامه دهند. البته ممکن است میزان مصرف داروی این دسته افراد به علت کاهش حجم غذا کمتر شود.

دکتر مهاجری به دیابتی‌هایی با میزان قند کنترل‌شده توصیه می‌کند، تزریق انسولین، دو بار در روز (پیش از افطار و سحر) را فراموش نکنند. البته استفاده از انسولین جدید قلمی در مقایسه با نوع پیشین با افت قند خون کمتری همراه است. بیماران دیابتی نوع دو تحت درمان در طول روزه‌داری کمتر دچار افت قندخون می‌شوند، اما این دسته از بیماران بهتر است فعالیت‌ بدنی خود را به دو ساعت بعد از افطار موکول کنند.

وی با بیان این‌که داروی خوراکی بیماران دیابتی باید در افطار و سحر تقسیم شود، می‌افزاید:باید بخش عمده دارو در افطار و میزان کمتری از آن در سحر (با نظر پزشک) مصرف شود. همچنین خانم‌های باردار دیابتی بهتر است روزه نگیرند.

تغذیه دیابتی‌ها طی روزه‌داری

این فوق‌تخصص غدد و متابولیسم با بیان این‌که شیوه تغذیه در ماه مبارک رمضان نباید تفاوتی با پیش از این ماه داشته باشد، می‌گوید: دیابتی‌های روزه‌دار در زمان افطار باید از مواد غذایی که قند خون را ‌بسرعت افزایش می‌دهند، استفاده کنند. همچنین افطار را با مایعات گرم و یک عدد خرما آغاز کنند و زمان افطار نیز از کربوهیدرات‌های ساده استفاده کنند.

وی تاکید می‌کند: این دسته افراد می‌توانند با یک وعده صبحانه سبک، افطار کنند و شام را با یک تا دو ساعت فاصله نظیر سایر روزهای سال صرف و در وعده سحری از غذاهایی حاوی قندهای پیچیده که دیرتر تجزیه و آزاد می‌شوند، استفاده کنند. به‌عبارت دیگر، سحری به‌مثابه وعده ناهار، افطار مانند صبحانه سبک و شام مانند سایر روزهای سال صرف شود.

کنترل قند در سحر و افطار

افرادی که تحت درمان با انسولین هستند در پی تزریق انسولین، به دفعات نیز باید غذا میل کنند بنابراین توصیه نمی‌شود روزه بگیرند. دکتر اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران با بیان مطلب فوق به جام‌جم می‌گوید: این افراد در صورت تمایل به روزه‌داری، در موارد خاص و آن هم زیر نظر پزشک معالج خود می‌توانند روزه بگیرند. نداشتن نوسانات شدید قند خون و نیز عوارض پیشرفته دیابت (عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و قلبی ـ عروقی) از جمله این موارد است.

وی تاکید می‌کند معمولا بهتر است دیابتی‌ها مدتی قبل از شروع روزه‌داری، به‌طور آزمایشی روزه‌داری را آغاز و طی روز، به ترتیب زیر، قند خون خود را آزمایش کنند:

ـ قبل از سحر (حداکثر 130 میلی‌گرم درصد)

ـ 2 ساعت بعد از سحر (حداکثر 180 میلی‌گرم درصد)

ـ بین ساعت 1 تا 3 بعدازظهر (کمتر از 70 میلی‌گرم درصد نباشد.)

ـ قبل از افطار (حداکثر 130 میلی‌گرم درصد)

ـ 2 ساعت بعد از افطار (حداکثر 180 میلی‌گرم درصد)

در صورتی که مقدار قند خون این افراد در محدوده مقادیر ذکر شده در بالا قرار داشته باشد و نیز دچار عوارض پیشرفته دیابت هم نباشند، قادر خواهند بود روزه بگیرند که در آن صورت باید هنگام افطار، قبل از خوردن هر غذایی، قرص خود را میل و پس از مدتی، شروع به خوردن غذا کنند.

دیابتی‌هایی که نباید روزه بگیرند

ـ بیماران دیابتی که انسولین مصرف می‌کنند، بهتراست روزه نگیرند، مگر کسانی که میزان انسولین مصرفی آنها زیاد نیست و طی روز دچار افت قند خون نمی‌شوند.

ـ بیماران دیابتی که سحری نخورده‌اند، بهتراست آن روز، روزه نگیرند.

ـ بیمارانی که به هردلیل قند خونشان پیش از سحر بیش از350 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، بهتر است روزه نگیرند.

ـ بیماران دیابتی که به نحوی دچار عوارض مزمن دیابت برکلیه‌ها، مغز، قلب، چشم‌ها، دست‌ها و پاها و سایر ارگان‌های بدن شده‌اند، ممکن است دچار مشکل حادی نشوند، ولی برای پیشگیری از پیشرفت عوارض مزمن بهتر است بدون مشورت پزشک متخصص روزه نگیرند.

ـ بیماران دیابتی که انسولین مصرف می‌کنند، بهتراست روزه نگیرند، مگر کسانی که میزان انسولین مصرفی آنها زیاد نیست و طی روز دچار افت قند خون نمی‌شوند.

ـ بیماران دیابتی که سحری نخورده‌اند، بهتراست آن روز، روزه نگیرند.

ـ بیمارانی که به هردلیل قند خونشان پیش از سحر بیش از350 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، بهتر است روزه نگیرند.

ـ بیماران دیابتی که به نحوی دچار عوارض مزمن دیابت برکلیه‌ها، مغز، قلب، چشم‌ها، دست‌ها و پاها و سایر ارگان‌های بدن شده‌اند، ممکن است دچار مشکل حادی نشوند، ولی برای پیشگیری از پیشرفت عوارض مزمن بهتر است بدون مشورت پزشک متخصص روزه نگیرند.

پونه شیرازی

‌ دانش و سلامت

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 186 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 9:12

دکتر لاله اسلامیان، جراح و متخصص زنان و زایمان با بیان مطالب فوق به جام‌جم گفت: مشکلات تخمک‌گذاری در خانم‌ها و اختلالات اسپرم در آقایان از عمده‌ترین علل ناباروری شناخته شده‌اند که البته بیشتر این مشکلات، قابل درمان هستند.

وی تاکید کرد: قرار گرفتن در معرض گرما، انجام کارهای سنگین، مصرف انواع دخانیات و مشروبات الکلی، خستگی طولانی و آلاینده‌های محیطی می‌تواند در کیفیت اسپرم‌سازی مردان تاثیرگذار باشد. البته این عوامل در مردانی که سالم باشند تاثیر چندانی نخواهد داشت.

این متخصص زنان با بیان این که به خانم‌ها توصیه می‌شود در سنین کمتر از 35 سال اقدام به بارداری کنند، عنوان کرد: زنانی که از طریق روش‌های کمک باروری، بارور می‌شوند احتمال سقط و زایمان زودرس در آنها بیشتر است و به علت سن بالا یا مشکلات متابولیکی احتمال این که به عوارضی مثل دیابت بارداری و فشار خون بالا در بارداری دچار شوند، زیاد است؛ اما این به آن معنا نیست که چنین مساله‌ای در تمام افراد روی خواهد داد.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 183 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 9:12

به گزارش جام جم سرا ، کارشناسان بهترین رژیم غذایی که منجر به لاغری می شود را مربوط به افرادی می دانند که ناخود آگاه در کارها و فعالیت های روزانه خود و تغذیه ،رعایت حد اعتدال و خوردن مواد غذایی سالم را انتخاب می کنند.

اینکه برخی افراد لاغر هستند با اینکه به کلاس ورزش نمی روند و یا رژیم غذایی سفت و سختی از متخصصان تغذیه در دست آنها نیست به دلیل این است که آنها ناخودآگاه سبک زندگی سالمی دارند و این باعث تناسب اندام آنها می شود.

براین اساس کارشناسان به افراد برای حفظ سلامت و بدست آوردن تناسب اندام مناسب توصیه می کنند کارهای زیر را در طول روز انجام دهند:

خوردن صبحانه کامل که شامل لبنیات، گردو ، غلات دانه دار و آبمیوه های طبیعی باشد.

نخوردن مواد غذایی سرخ کردنی ، پرچربی و شیرین به میزان زیاد.

پیاده روی و استفاده کم از اتومبیل شخصی و خودداری از استفاده بیش از حد از آسانسور برای جابه جایی بین طبقات.

مصرف انواع ادویه ها به همراه غذا ، مصرف میوه و سبزی های تازه، دانه های مغذی و پرهیز از خوردن تنقلات در طول روز، مصرف چای و انواع دمنوش های گیاهی ، زود شام خوردن همگی در عادات زندگی برخی افراد وجود دارد و به این دلیل آنها بدون صرف وقت ،هزینه ،فشارهای جسمی و عصبی ازیک جسم سالم بهره مند هستند.

موارد دیگری چون خوردن غذا در بشقاب های کوچک، بهره گیری از نور خورشید، اندازه گیری روزانه وزن بدن هم می تواند در حفظ تناسب اندام و به تبع آن جلوگیری از ابتلا به بسیاری ازبیماری های مزمن غیرواگیر در افراد منجر شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 215 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 3:35

به گزارش جام جم سرا ، غذا خوردن آگاهانه عملی است که آگاهی انسان را در مورد عادات غذا خوردن افزایش می دهد و به انسان اجازه می دهد که با وقفه ایجاد کردن میان محرک ها و اقداماتش،عمل درست را اتخاذ کند.

در مقابل غذا خوردن آگاهانه، غذا خوردن احساسی قرار دارد که به غذاهایی اشاره می کند که برای ایجاد راحتی، کاهش استرس مصرف می شود. بیشتر افرادی که احساسی غذا می خورند در برابر هوس های غذایی خود بی قدرت هستند.

از سوی دیگر غذا خوردن در حین کارکردن، رانندگی، مطالعه کتاب، تماشای تلویزیون یا کار کردن با یک دستگاه الکترونیکی سبب می شود نسبت به غذایی که در حال خوردن آن هستیم آگاه نباشیم.درحالیکه با دقت و توجه کردن به غذایی که می خوریم ممکن است غذاهایی را مانند چیزبرگر یا خوراکی های سرخ کردنی، اغلب کمتر مصرف کنیم.

هشت گام برای غذا خوردن آگاهانه


1- اولین اقدام برای کمک به غذا خوردن آگاهانه از فهرست خرید خوراکی ها آغاز می شود؛ دراین فهرست باید به ارزش سلامتی هر خوراکی دقت و از خرید آنی جلوگیری کرد.سبد خرید خود را از خوراکی های تازه پر واز خرید خوراکی های فراوری شده و چیپس و آب نبات پرهیز کرد.


2- اقدام دومی که به غذا خوردن آگاهانه کمک می کند، این است که با اشتها به سر میز غذا بروید اما نگذارید که زیاد گرسنه بشوید؛ چرا که اگر بسیار گرسنه باشید در آن صورت معده خود را با هر چیزی که می بینید پر می کنید و اولویت شما به جای لذت بردن از غذا پر کردن خلاء ایجاد شده در معده خواهد بود.


3- غذا کم بکشید؛ محدود کردن اندازه بشقاب به 9 اینچ (22.86 سانتی متر) یا کمتر می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.


4- از غذای خود لذت ببرید. برای این کار می توانید یک یا دو دقیقه قبل از شروع غذا مکث کنید تا از همه دست اندرکاران تهیه این غذای خوشمزه برای قرار دادن فرصت صرف آن در اختیار شما سپاسگزاری کنید.


5- از حس های پنجگانه خود در هنگام تهیه غذا، کشیدن غذا و مصرف غذا استفاده کنید و به رنگ ، بافت، رایحه و عطر و حتی صدای غذاهای مختلف توجه کنید.زمانی که غذا را می جوید سعی کنید همه مواد تشکیل دهنده آن به ویژه ادویه ها را شناسایی کنید.


6 - غذا را به اندازه کم در دهان خود بگذارید زیرا با دهان پر تشخیص مزه غذا کار دشواری است.


7 - غذا را بطور کامل بجوید به عبارت دیگر غذا را آنقدر بجوید تا بتوانید مزه و ماهیت غذا را بچشید. ممکن است مجبور شوید که هر لقمه را میان 20 تا 40 بار بسته به نوع غذا بجوید.


8- هشتمین گامی که به غذا خوردن آگاهانه کمک می کند، غذا خوردن آرام است. کارشناسان توصیه می کنند که دست کم پنج دقیقه به آگاهانه غذا خوردن اختصاص دهید و بعد با کسی که بر سر میز غذای شما نشسته است، صحبت کنید.


این توصیه ها در خبرنامه ماهانه Harvard Women’s Health Watch منتشر شده است.

منبع : ایرنا

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 173 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 1:39

به گزارش جام جم سرا به نقل از سرای زندگی ، برای مردان نیز مصرف برخی از غذاها لازم است و به حفظ سلامتشان کمک می‌کند.

- گوشت قرمز کم‌چرب: به گفته متخصصان، پروتئین موجود در گوشت قرمز پس از تجزیه در بدن، به لیوسین و آمینو اسید تبدیل می‌شود که برای استحکام عضلات مفید است.

- گیلاس: رنگدانه‌های موجود در گیلاس، اثربخشی شبیه به داروهای ضدالتهاب دارند با این تفاوت که عوارضی ندارند.

- شکلات: مصرف شکلات تلخ به کاهش کلسترول بد، بهبود گردش خون و تنظیم فشار خون کمک می‌کند و برای مردانی که مشکل نعوظ دارند بسیار مناسب است.

- صدف: غذاهای دریایی از جمله صدف حاوی مقدار زیادی روی هستند که برای سلامت قلب، عضلات و دستگاه تولید مثل مفید هستند. پایین بودن میزان روی در مردان بر کیفیت اسپرم و قدرت باروری آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

- آووکادو: چربی غیراشباع موجود در این میوه، به کاهش چشم‌گیر کلسترول کمک می‌کند.

- ماهی پرچرب: ماهیان پرچرب مثل سالمون، شاه‌ماهی، ساردین و هالیبوت، حاوی مقدار زیادی امگا۳ است که قلب را در برابر مشکلات قلبی و عروقی محافظت می‌کند.

- زنجبیل: این ماده شگفت انگیز قادر است به سرعت التهابات و دردهای عضلانی را کاهش دهد.

- شیر و ماست: ماده‌ای سرشار از کلسیم، پتاسیم، پروتئین و باکتری مفید برای روده است.

- موز: این میوه سرشار از پتاسیم است که برای ساخت عضلات مفید است.

- پسته: مغزها حاوی پروتئین، فیبر و روی هستند. پسته می‌تواند کلسترول خون را نیز تنظیم کند.

- سس گوجه‌فرنگی: گوجه حاوی مقدار زیادی لیکوپن است که از سرطان پروستات جلوگیری می‌کند.

- سویا: محصولات سویا نیز از پروستات در برابر سرطان محافظت می‌کند.

- سبزیجات نارنجی رنگ: این سبزیجات دارای رنگدانه‌ای به اسم بتاکاروتن هستند که از التهاب و بزرگی پروستات جلوگیری می‌کنند.

- سبزیجات پهن برگ: اسفناج، کاهو و کلم برای سلامت پروستات و چشم مفید هستند.

- تخم مرغ: این ماده حاوی پروتئین، آهن و لوتین است.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 172 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:33

به گزارش جام جم سرا ، آزمایشگاه بزرگی در لندن شامل گنجینه‌ای از مغزهای انسان است که در سطل‌های پلاستیکی سفیدی نگهداری می‌شوند.

بانک مغز "دانشکده سلطنتی لندن" که زیر نظر "استیو جنتل من" (Steve Gentleman)، استاد عصب‌شناسی این دانشکده اداره می‌شود، در حال حاضر تحت پوشش مالی موسسات خیریه "بیماران پارکینسون" (Parkinson's UK) و "جامعه بیماران مالتیپل اسکلروزیس" (Multiple Sclerosis Society UK) قرار دارد.


هدف از فعالیت‌های این موسسه انجام تحقیقات بر روی مغزهای تازه و دستیابی به اکتشافات پزشکی است. بانک مغز کالج سلطنتی لندن با برخورداری از 1650 نمونه مغز، بزرگترین بانک مغز انگلستان به شمار می‌آید. گفته می‌شود در حال حاضر 11 بانک مغز دیگر در این کشور فعالیت دارند.

زمانی که مغزی به بانک اهدا می‌شود، در ابتدا آن را از وسط برش می‌دهند؛ قسمتی از آن در سردخانه قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز به موسسات تحقیقاتی منتقل شود. پیش از قرار دادن مغزهای مسطح بریده شده در سردخانه‌های عظیم، ابتدا از آن‌ها عکسبرداری می‌شود. با افزودن مواد شیمیایی خاصی به قسمت باقیمانده مغز دوام آن را برای نگهداری در گنجینه بانک افزایش می‌دهند.


فرآیند افزودن مواد شیمیایی با تغییر رنگ مغزها از صورتی مایل به خاکستری به زرد مایل به قهوه‌ای و سفت شدن سطح آن‌ها همراه است. پس از اتمام این فرآیند، مغزهای خشک شده در سطل‌های پلاستیکی جداگانه قرار می‌گیرند تا در گنجینه ذخیره شوند.


"استیو جنتلمن" با اشاره به اهمیت فعالیت‌های تحقیقاتی بانک مغز و نقش موثر اهداکنندگان در تحقق اهداف این سازمان می‌گوید: «مغزهای اهدایی زمانی به کار موسسه می‌آیند که ظرف 48 ساعت از مرگ افراد وارد مرکز شوند».

منبع: Daily Mail

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 178 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 14:46

به گزارش جام جم سرا ، همه ما می‌دانیم که کم‌خوابی آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌کند. بر اساس موسسه ملی تحقیقات سلامت، بچه‌ها، نوجوانان و بزرگسالان به ترتیب به 10 ساعت، 9 تا 10 ساعت و 7 تا 8 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند اما هستند افرادی که با مشکلات جدی بی‌خوابی مواجه بوده و حداکثر 5 ساعت در شبانه روز می‌خوابند. محققان بر این باورند ماساژ محلولی خاص به کف پاها گره از مشکلات این افراد باز می‌کند.

محلول جادویی خواب‌آور متشکل از سه نوع روغن زیر است:

1.روغن معدنی منیزیم

منیزیم چهارمین ماده معدنی بدن از نظر فراوانی محسوب می‌شود که البته جذب آن در بدن نسبت به مواد دیگر (کلسیم، پتاسیم و سدیم) از همه سخت‌تر است. ایم ماده مسئول بیش از 300 واکنش شیمیایی درون بدن بوده و نقش بسزایی در کاهش فشارهای عصبی دارد.

به عقیده متخصصان سلامت، منیزیم موثرترین ماده معدنی بدن جهت حفظ آرامش و کاهش استرس است. دانشمندان بر این باورند مصرف هر چه بیشتر این ماده معدنی خواب آسوده‌تری را برای افراد به ارمغان می‌آورد.

گفته می‌شود، تنها 30 درصد جوانان آمریکایی موفق به مصرف مقدار منگنز مجاز در روز می‌شوند.

2.روغن بابونه

اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید، بهتر است از روغن بابونه استفاده کنید. این ماده آرامش‌بخش و مسکن با تنش‌های عصبی مقابله کرده و فرد را برای یک خواب راحت آماده می‌کند.

3.روغن گیاه اسطوخودوس

عطر وبوی این گیاه آرامش عجیبی به افراد می‌دهد و روغن آن باعث تنظیم خواب شب و حفظ آرامش می‌شود.

دستورالعمل ساخت محلول

مواد مورد نیاز

10 قطره روغن بابونه

10 قطره روغن اسطوخودوس

113 گرم روغن منیزیم

ساخت این محلول بسیار ساده است. تنها کافی است مواد بالا را با هم ترکیب کرده و محلول را داخل یک ظرف اسپری شیشه‌ای قرار دهید.

طریقه مصرف

10 دقیقه قبل از خواب کف پاهایتان را به طور کامل با این محلول بمالید.

چرا کف پا؟

کف پا نسبت به سایر نقاط بدن دارای بزرگترین منافذ پوستی بوده و مواد بیشتری را جذب می‌کند.

منبع: fhfn

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 170 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 13:43

به گزارش جام جم سرا ، کرم‌خوردگی و پوسیدگی دندان در اثر فعالیت‌های باکتری‌های خاصی در دهان بروز می‌یابد. این باکتری‌ها سم‌هایی تولید می‌کنند که مینای دندان و لایه‌های زیر آن، موسوم به "عاج دندان" را خراب می‌کند.

گرچه مواد معدنی درون بزاق دهان و فلوراید موجود در خمیردندان مینای دندان را ترمیم می‌کنند، اما بسیاری معتقدند کرم‌خوردگی دندان به طور طبیعی قابل درمان نیست. این در حالی است که محققان به تازگی از روش‌های ساده‌ای برای احیای مینای دندان و از بین بردن آثار پوسیدگی دندان پرده‌برداری کرده‌اند.

بر اساس گزارشی که در مجله "بریتیش مدیکال" (British Medical) منتشر شده تحقیقی نشان داده است رژیم غذایی مناسب می‌تواند آثار کرم‌خوردگی و پوسیدگی‌های دندان را به طور کامل از بین ببرد.

در این تحقیق 62 کودک دارای کرم‌خوردگی دندان مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور بررسی رژیم‌های غذایی مختلف، افراد به سه گروه تقسیم شدند. رژیم غذایی گروه اول شامل جو دوسر بود که سرشار از اسید فیتیک است. در گروه دوم غذاهای سرشار از ویتامین D در نظر گرفته شد. غلات به طور کامل از رژیم غذایی گروه سوم حذف و ویتامین D به آن اضافه شد.

بیشترین کرم‌خوردگی دندان مربوط به گروه اول بوده است که از غلات و اسید فیتیک تغذیه کردند. افراد گروه دوم وضعیت بهتری نسبت به گروه اول از خود نشان دادند.

بیشترین آثار بهبود پوسیدگی‌های دندان نیز در گروه سوم مشاهده شد. این یافته نشان داد استفاده کمتر از غلات در رژیم غذایی باعث بهبود پوسیدگی‌های دندان می‌شود.

در گذشته تصور می‌شد شکر و نشاسته باقی مانده بر روی دندان باعث کرم‌خوردگی دندان می‌شود. این در حالی است که در مطالعه اخیر رژیم غذایی به عنوان عامل اصلی شناسایی شد.

دانشمندان به طور کلی چهار عامل زیر را در کرم‌خوردگی دندان موثر می‌دانند:

1. کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی (به خصوص منیزیم، کلسیم و فسفر)

2. کمبود ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین A، D، E و K

3.مصرف بیش از حد اسید فیتیک

4.مصرف بیش از اندازه شکرهای فرآوری شده.

بنابراین پنج گام موثر در جهت از بین بردن کرم‌خوردگی دندان عبارتند از:

1. حذف شکر به منظور جلوگیری از رشد باکتری‌های دهان

2.مصرف مواد مغذی مثل سبزیجات، روغن‌های سالم مثل روغن نارگیل، آووکادو، دانه‌های روغنی و آجیل

3. غرغره کردن روغن

این کار قرن‌هاست که به منظور ضدعفونی کردن دهان مورد استفاده قرار گرفته است. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 20 دقیقه در دهان بچرخانید. اگر 20 دقیقه زیاد است، می‌توانید در هفته‌های اول 3 تا 5 دقیقه این کار را انجام دهید. بعد از سپری شدن مدت مورد نظر، محلول را از دهان خارج کنید.

4.حذف اسید فیتیک

این اسید بازدارنده آنزیم‌های بدن و مسدودکننده مواد معدنی است و در غلات، آجیل و لوبیاهای غیر ارگانیک یافت می‌شود. این ماده سلامت انسان را به خطر انداخته و مشکلاتی چون کمبود مواد معدنی و پوکی استخوان را در پی دارد. مصرف مواد طبیعی می‌تواند از ورود فیتیک اسید به بدن جلوگیری کند.

5.استفاده از خمیردندان‌های دارای مواد معدنی و بدون فلوراید

منبع: fhfn.org

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 160 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 12:21

با ورود آنتی‌ بیوتیک به حوزه درمان و کنترل عفونت‌ها و جلوگیری از مرگ و میر ناشی از آن مانند مننژیت و عفونت ریه و آبسه شکمی و لگنی، انقلابی در درمان بیماران ایجاد شد، اما آیا همیشه مصرف و تجویز آنتی‌بیوتیک کارنامه درخشانی برای سلامت بشر داشته است؟ آیا مصرف آنتی‌بیوتیک در تمام موارد باعث کاهش عفونت و هزینه بیماری شده است؟

‌جواب سوالات در بسیاری موارد منفی است. آنتی‌بیوتیک‌ها در کنترل و درمان بعضی بیماری‌های عفونی مزایای قابل توجهی داشته‌اند، اما به دلایل مقاومت دارویی و اضافه کردن عفونت ثانویه و همچنین تحمیل هزینه‌ها و عوارض ناشی از مصرف آنها مانند عوارض کلیوی، گوارشی، مغزی و شنوایی،‌گاه باعث مشکلات جدید برای سلامت بشر شده‌اند.

آنتی‌بیوتیک‌ها مثل تیغ دولبه عمل می‌کنند؛ یعنی از طرفی وجود آنها در بعضی بیماران خاص، نجات بخش و حیاتی است و از طرفی مصرف بی‌رویه آنها خسارت و بیماری‌های جبران‌نا‌پذیری بر بیماران و هزینه هنگفتی به اقتصاد درمان و خانواده‌ها تحمیل می‌کنند. نکته کلیدی و اساسی این پارادوکس در تجویز دارو توسط همکاران است.

در کشورما سرانه مصرف دارو و مخصوصا آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار بالاتر از معدل جهانی است. دلیل مصرف بی‌رویه می‌تواند قیمت ارزان و تجویز غلط پزشکان و بعضا روابط ناسالم بین بخشی و سودجویی شرکت‌های دارویی باشد.

در حوزه جراحی که محدوده تخصصی من است، تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک چه حین عمل و چه بعد از آن بیداد می‌کند. به جرات می‌توان گفت، قسمت اعظم آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی در حوزه جراحی، خارج از ضوابط علمی است.

اعمال جراحی صورت گرفته در سه گروه یعنی بیمارانی که زخم تمیز دارند، بیمارانی که درمعرض آلودگی هستند و بیمارانی که زخم عفونی دارند، صورت می‌گیرد.

اکثریت بیماران جراحی غیر اورژانس جزو گروه اول و دوم هستند و صرفا تعداد کمی از بیماران جزو گروه سوم هستند. برای بیماران گروه اول که عمده بیماران را تشکیل می‌دهند، هیچ‌گونه آنتی‌بیوتیک قبل و بعد از عمل جراحی نیاز نیست. برای بیماران گروه دوم نیز که کسر قابل توجهی از بیماران را شامل می‌شوند، حداکثر به تعداد سه بار نیاز به تزریق و تجویز آنتی‌بیوتیک است. در گروه سوم بر اساس صلاحدید پزشک ممکن است از یک هفته تا 10 روز در بیمارستان داروهای تزریقی تجویز کرد.

با توجه به مطالب پیش گفته در عده کمی از بیماران جراحی نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک آن هم برای یک هفته وجود دارد. اکثر بیمارانی که از بیمارستان ترخیص می‌شوند، نیاز به هیچ‌گونه آنتی‌بیوتیکی ندارند، ولی بر‌اساس یک رویه غلط و گاهی به اصرار بیمار به مدت پنج روز تا یک هفته، آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز می‌شود که هیچ‌گونه پایه علمی ندارد و به کاهش عفونت بیمار هم کمک نمی‌کند.

بنده به عنوان یک جراح در طول طبابت خود همواره به این اصل پایبند بوده‌ام که جز در مورد بیماران گروه سوم، هیچ‌گونه آنتی‌بیوتیک اضافه تجویز نکنم. با این روش علمی و کار آمد می‌توان باعث کاهش هزینه‌های بیمار و عوارض ناشی از آنها شد و در سطح کلان نیز کمک بزرگی به اقتصاد درمان کرد.

دکتر کرم‌الله طولابی - دانشیار جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 174 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 12:21

به گزارش جام جم سرا ، به دنبال راه هایی موثر برای تغییر بدن خود هستید؟ چند تمرین های عالی وجود دارد که به شما برای رسیدن به تناسب اندام کمک خواهد کرد. این ورزش ها بسیار آسان هستند و برای تقویت بدن همراه با سوزاندن کالری های اضافی مفید هستند. با این حال، تنها اکتفا کردن به این ورزش ها به اندازه کافی برای تناسب اندام شما کافی نیست، شما باید به طور منظم تغذیه سالم و خواب کافی داشته باشید.

۱. طناب زدن

یک ورزش ارزان و قابل حمل است که شما می توانید در هر نقطه آن را انجام دهید. این تمرین در هر دقیقه کالری بیشتری نسبت به هر تمرین دیگر می سوزاند. طناب زدن یک ورزش مناسب و سرگرم کننده است.

۲. اسکات

این تمرین قدرتمند، کمک می کند تا ماهیچه سرین خود را تقویت می کند و مقدار زیادی کالری می سوزاند. شما می توانید برای افزایش سوزاندن کالری و بالا بردن ضربان قلب، اسکات پرشی را انجام دهید. و یا حرکت اسکات با دمبل برای افزایش مقاومت بیشتر انجام دهید. انجام منظم اسکات یکی از بهترین راه ها برای تناسب بدن شما است.

۳. حرکت شنا

متاسفانه بسیاری از مردم از انجام دادن حرکت شنا اجتناب می کنند چون این تمرین کمی سخت تر از بقیه تمرین ها است، اما این تمرین می تواند موجب شگفتی برای بدن شما شود. انواع شناهای مختلف وجود دارد که مقدار زیادی کار ازعضلات مختلف در شانه ها و بازوها می کشد. سعی کنید انواع متنوع حرکات شنا را انجام دهید تا نسبت به آن بی حوصله نشوید و از ورزش دور نشوید. حرکت شنا را چند روز درهفته برای کمک به ساختن بازوها و به طور کلی تغییر بدن انجام دهید.

۴. لانگز

برای تقویت عضلات پاها حرکت لانگز را انجام دهید. لانگز نتایج شگفت انگیز را به شما می دهد چون که بر روی هر پا به صورت جداگانه اثر می گذارد و به تناسب بدن کمک می کند. برای افزایش شدت ورزش می توانید حرکت لانگز پرشی را انجام دهید. بهتر است حرکت لانگز را را برای گرفتن بهترین نتایج به صورت ۳ ست ۱۰ تایی در هر روز انجام دهید.

۵. شنا

بهترین خبر برای همه دوستداران شنا و برای کسانی که در حال تلاش برای تناسب بدن خود هستند این است که شنا ورزش فوق العاده تاثیرگذاری است که برای شما نتایج شگفت آور به ارمغان می آورد. شنا کمک می کند تا به صورت اساسی بدن خود را تقویت کنید و از عضلات مختلف کار بکشید.

۶. دویدن

دویدن مزایای بسیاری دارد. دویدن به کاهش استرس، کاهش خطر ابتلا به افسردگی، سوزاندن کالری زیاد و بهبود سلامت کلی شما کمک می کند. دویدن به خصوص اگر در اوایل صبح باشد بسیار لذت بخش است، دویدن یکی از بهترین تمرینات برای هر روز است که باعث احساس موفقیت می شود.

۷. دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یک راه ساده برای کار بر روی پاها و تعریق بیشتر است. دوچرخه سواری را می توان به همراه دوستان یا به تنهایی انجام داد، دوچرخه سواری باعث می شود که اطمینان حاصل کنید که تمرین بسیار مفیدی انجام داده اید..

به یاد داشته باشید که این تمرینات بسیار مفید و کافی هستند اما مهم تر از همه انجام مداوم این تمرین ها برای گرفتن نتیجه ی بهتر است.

منبع: مجله سلامت

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 186 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 0:05

به گزارش جام جم سرا ، پزشکان و روانشناسان بارها سعی کرده اند تا دلایل بی وفایی را تشخیص دهند، اما بعضی از نشانه ها علت آنرا در ترکیب شیمیایی مغز می بینند.

یک تحقیق که در سال 2002 انجام شد، طول ژن گیرنده هرمون "دوپامین" را در میان 200 داوطلب بررسی کرد. این ژن یک فرستنده عصبی است که میزان لذت را در مغز کنترل می کند.

50 درصد افرادی که ژن هرمون دوپامین آنها بلندتر است به همسران خود خیانت کرده بودند، در حالیکه این رقم در ژن کوتاه‌تر فقط 22 درصد بود. علاوه بر آن دارندگان ژن بلند به نسبت بیشتری در معرض رفتارهای خطرناک از قبیل اعتیاد قرار می گیرند.

یک ماده شیمیایی دیگر که در خیانت افراد نقش بازی می کند "واسوپرسین" است.

هرمون واسوپرسین در زمان برقراری رابطه ترشح می شود، و در یک تحقیق که در سال 2014 در کشور فنلاند صورت گرفته است، افرادی که به خیانت خود اعتراف کرده اند میزان کمتری از این هرمون در مغر آنها ترشح می شده است.

منبع : العالم

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 177 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 18:54

به گزارش جام جم سرا به نقل از سرای زندگی، یکی از مهم ترین دلایل بروز بوی بد دهان هم خشکی دهان در ماه رمضان است. در این مقاله راه هایی برای مقابله با بوی بد دهان تان پیشنهادی می کنیم.

ریحان

این گیاه سفید کننده دندان و خوشبو کننده است برگ های ریحان را خشک و آسیاب کنید سپس به خمیردندان اضافه و هر روز از آن استفاده کنید

نمک

یکی از قدیمی ترین درمان ها برای رفع زردی دندان هاست. مقداری نمک و زغال را با هم مخلوط و دندان را با آن تمیز کنید.

پوست پرتقال

درمان عالی برای بوی نامطبوع دهان و زردی دندان است. کافی است قبل از خواب، پوست پرتقال را به دندان بمالید.

هویج

فیبر موجود در هویج به عنوان پاک کننده دندان عمل می کند.

جوش شیرین

مالیدن جوش شیرین به آرامی به دندان، کمک می کند تا لایه های زرد از بین برود. می توان این پودر را به خمیردندان نیز افزود.

برای خواندن اخبار پزشکی ، سلامت و سبک زندگی در کانال سرای زندگی عضو شوید.

https://telegram.me/SarayeZendegi

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 184 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 18:54

به گزارش جام جم سرا ، معمولاً با فرا رسیدن زمان زایمان، بانوان از حداکثر وزن بارداری برخوردار می شوند و توان انجام کارهای خانه را تا حد زیادی ندارند در این زمان همسر و اطرافیان باید به زنان باردار کمک کرده وسایل خانه را برای ورود نوزاد و مادر آماده کنند، قول مساعد کمک و همراهی برای نگهداری از نوزاد از سوی اعضای خانواده، مرتب سازی اتاق ها و وسایل مراقبتی از نوزاد می تواند درکاهش استرس مادر و خانواده بسیار موثر باشد.

استحمام و ماساژ آرامبخش عضلات قبل از روز زایمان می تواند به تسهیل فرآیند زایمان، کاهش دردهای عضلانی و استخوانی ، ایجاد آرامش و نیزکاهش عوامل عفونت زا در حین زایمان کمک فراوانی کند.

مهیا کردن مواد غذایی در یخچال خانه شامل مواد پروتئینی، شربت و آبمیوه ، خوراکی های شیرین، میوه و سبزی به همراه لبنیات از جمله موارد ضروری قبل از مراجعه مادر به بیمارستان و یا مراکز درمانی جهت زایمان است، زیرا در روزهای اولیه پس از زایمان مادر به دلیل ضعف عمومی و نیز لزوم مراقبت کامل از نوزاد قادر به انجام آشپزی و خرید مواد غذایی نیست ولی باید برای شیردهی و بازگشت به شرایط طبیعی قبل از زایمان، توسط مواد غذایی سالم تقویت شود.

کارشناسان برای بالا بردن روحیه نومادر، جلوگیری از بروز افسردگی پس از زایمان و خانه نشینی مادران شاغل توصیه می کنند یک کار سرگرمی برای خود فراهم کنند، این کار می تواند بافتنی، مطالعه کتاب، گوش دادن به موسیقی های آرامبخش ، تماشای فیلم و سریال های شاد، حل جدول ، نقاشی، طراحی ، انجام بازی های چند رسانه ای و مواردی از این دست باشد.

نکته مهم در خصوص موارد سرگرمی وقت گیر نبودن و عدم ایجاد استرس و تنش در مادر است.

منبع: kidsloverscenter

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 190 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 18:54

به طور کلی، اختلال نعوظ جسمی می‌تواند هورمونی، عصبی، آناتومیک و عروقی، شریانی و وریدی باشد. فقط حدود دو درصد اختلال نعوظ جسمی علت هورمونی دارد. پس اگر لازم باشد، برای اثبات آن یک عده هورمون بخصوص در خون اندازه‌گیری می‌شود. البته تجویز هورمون در اختلال نعوظ جایگاه بسیار اندکی دارد و مصرف نابجای آنها نه تنها موجب بهبود اختلال نمی‌شود، بلکه عوارض زیادی خواهد داشت.

علل عروقی، مهم‌ترین و شایع‌ترین علت اختلال نعوظ جسمی هستند. یکی از موارد اساسی برای عملکرد جنسی طبیعی در یک مرد، خونرسانی کافی به آلت تناسلی است و گاهی رگی که به آلت تناسلی خون می‌رساند، قطع یا مسدود می‌شود. در این شرایط، فرد هر چقدر تحت درمان دارویی قرار گیرد، بی‌فایده است. اگر در یک مرد جوان ثابت شود، رگ آلت تناسلی قطع شده است، نیازمند جراحی عروق برای پیوند رگ خواهد بود و برای اثبات تشخیص باید از عروق ناحیه لگن تصویر برداری کرد که به آن آنژیوگرافی می‌گویند. در یک مرد برای عملکرد جنسی طبیعی، نه‌تنها باید خون کافی به دستگاه تناسلی برسد، بلکه باید خون وارد شده به آلت تناسلی در آن به دام بیفتد و خارج نشود. بعضی بیماری‌ها هستند که این مکانیسم‌های طبیعی را برهم می‌زنند و ما در اصطلاح به آن، نشت وریدی می‌گوییم یعنی خون وارد شده به آلت تناسلی خارج می‌شود که یکی از بدترین انواع اختلال نعوظ در مردان و درمان آن، بسیار مشکل است. برای تشخیص هم نیازمند روش‌های رادیولوژیک ویژه هستیم که یکی از آنها سونوگرافی داپلر از آلت تناسلی است.

با استفاده از این تست می‌توان گفت مشکل بیمار عروقی است یا نه و اگر عروقی است، مشکل شریانی است یا وریدی. گاهی مشکل بیمار مرکب است؛ یعنی هم شریانی و هم وریدی است. در این بیماران، نه‌تنها به علت گرفتگی عروق، خون کافی به آلت تناسلی نمی‌رسد، بلکه میزان کم‌خون هم که به آلت تناسلی وارد می‌شود، در آنجا باقی نمی‌ماند و خارج می‌شود.

نوع سوم اختلال نعوظ جسمی، عصبی است که اغلب به دنبال آسیب به نخاع، دیسک کمر، سکته مغزی، ضربه مغزی، عمل جراحی روی سیستم عصبی، عمل جراحی لگن ـ که باعث آسیب به اعصاب دستگاه تناسلی می‌شود ـ پارکینسون و درصدی از بیماران مبتلا به ام‌اس بروز می‌کند. برای ایجاد یک نعوظ طبیعی در مردان باید عصب‌گیری ناحیه تناسلی طبیعی باشد و در بیماران برای اثبات تشخیص باید از تست‌های مخصوصی استفاده کرد که سرعت هدایت تحریکات از طریق اعصاب را به صورت کمی اندازه‌گیری می‌کنند. چهارمین نوع اختلال نعوظ جسمی نیز نوع آناتومیک است.

در این نوع به علت تغییرات آناتومیک، مرد قادر به برقراری رابطه زناشویی طبیعی نیست. مثلا بیمار مبتلا به کجی آلت تناسلی است که عمل دخول را دردناک یا غیرممکن می‌کند. با این حساب، اولین قدم در برخورد با فرد مبتلا به اختلال نعوظ، مشخص کردن نوع روحی ـ روانی یا جسمی آن است. از طرفی در یک مرد مبتلا به اختلال نعوظ باید علت بیماری تشخیص و درمان شود نه این که مشکل بیمار با دارو تسکین داده شود.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 171 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 14:03